zaterdag 5 mei 2012

Spanning

Vandaag stond vol op in het teken van spanning.
Zowel spanning of alles wel goed zou gaan als de spanning die het zou gaan opleveren.
Nadat ik al de spullen wel 3 x gecontroleerd heb zijn we vandaag begonnen met het plaatsen van de zonnepanelen.
De afgelopen jaren hebben onze eerste set panelen al het nodige opgeleverd en dat wilde we graag uitbreiden.
De eerste set die we al hebben staan levert bruto ongeveer 1200 KwH per jaar.
De set die we vandaag geplaatst hebben levert bruto 3600 KwH per jaar.


Na een uitgebreid markt onderzoek heb ik de panelen gekocht bij MetDeZon in de Rijp.
Goede prijs en een prima product maar de aftersales kan volgens mij wel een tikkie beter.
Als ik de afgelopen week nog een keer bel, omdat mij een en ander niet goed duidelijk is met betrekking tot de montage.
Wordt er doodleuk gemeld dat de prijs zo laag is om dat na de aanschaf het een soort zoek het zelf maar uit zaak is geworden.
Volgens mij als ik iets bij een doe het zelf zaak koop kan ik ook alle info krijgen die ik wil.
Een gemiste kans dus.


Vanmorgen om 7.30u komt mijn vriend Han samen met zijn zoon Kevin om mij te helpen.
Kan eigenlijk beter zeggen dat ik het meeste van de tijd alleen maar dingen heb aangegeven.
Ik ben behept met een akelig soort hoogte vrees.
Als andere mensen op hoogte werken word ik al raar van het kijken erna.
Laat staan dat ik zelf op die hoogte aan het werk ben.


Op de grond stallen we uit wat we nodig hebben en kan het monteren op het dak gaan beginnen.












Han kruipt met Kevin het dak op en beginnen met de rails waarop de panelen komen.












Als de rails er zit kunnen de panelen omhoog.
Lijkt niet zo zwaar maar 23 kg verdeeld over 1 x 2 meter maakt het wat onhandelbaar.
Ik geef ze aan tot de eerste verdieping waarna Kevin ze verder omhoog steekt naar het dak.
















Om even over 12uur liggen alle panelen aan de achterkant van het huis op het dak.
Als Kevin en Han zich ontfermen over de aansluitsnoeren op het dak ga ik de nieuwe meterkast en omvormer voorbereiden.













Na de lunch wacht ons hetzelfde kunstje nog aan de voorkant van het huis.
Daar komen nog eens 4 panelen te liggen.
Helaas hebben we hier geen uitbouw waar we op kunnen staan dus alles moet via het dakraam gebeuren.
Dit kost wel wat meer tijd.
Maar door voorzichtig te werken en geen risico's te nemen krijgen we ook dit netjes voor elkaar.
Na dat alle snoeren netjes zijn weg gewerkt en aangesloten mag ik om 18.00 uur de schakelaar omhalen om alles in bedrijf te stellen.

Helaas is er dan niet zoveel zon meer, maar zien we wel dat alles naar wens werkt.

Zo dragen wij ook weer bij aan een stuk co2 vermindering.
En kan ik met een gerust hart met de Jaguar in het rond blijven rijden :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten